نحوه قیمت گذاری

blog30
آموزش آموزش‌های فریلنس رایگان یادگیری

نحوه قیمت گذاری

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که هر فریلنسر در شروع کار باهاش مواجه میشه، نحوه قیمت‌دهی پروژه‌هاست. امروز اومدم تا یکبار برای همیشه به یه فرمول دقیق و استاندارد برای این موضوع برسیم و این دغدغه رو برای همیشه برطرف کنیم…

بعد از مهارت، قیمت گذاری مناسب اهمیت زیادی داره. اهمیت قیمت گذاری از جایی سرچشمه می گیره که اگر قیمت رو کمتر از آنچه که باید ارائه کنین ارزش کار خودمون رو ندانستیم و ضرر می کنیم و درصورتی هم که قیمت رو خیلی بالا بزنیم کار نمی گیریم.

سه شاخص خیلی مهم بر نحوه قیمت‌گذاری تاثیر داره:

  • هزینه تولید
  • میانگین بازار
  • بودجه مشتری

هزینه تولید

وقتی سبک زندگی فریلنس رو انتخاب می‌کنین ناخودآگاه قبول می‌کنین که یکسری از هزینه‌هارو بصورت ماهیانه تقبل کنین. مثل بیمه، هزینه تمدید هاست و سرور، اینترنت و … بخشی از این هزینه‌ها ثابت هستن و بخش دیگه متغیر. خیلی مهمه که لیست دقیقی از این هزینه‌ها داشته باشین چراکه باید نرخ‌گذاری رو به نحوی انجام بدین که درآمد خالصتون پاسخگوی هزینه‌هاتون باشه.

در قدم بعد باید نرخ دستمزد ساعتی خودتون رو مشخص کنین. به سادگی با درنظر گرفتن درآمد ناخالص ماهیانه و تعداد ساعات کاری مدنظرتون، با یه محاسبه سرانگشتی میتونین به این نرخ برسین.

و در نهایت هزینه تولید از فرمول زیر به دست میاد:

(نرخ ساعتی*تعداد ساعات کاری) + هزینه های مازاد

میانگین بازار

میانگین بازار نرخ دستمزد بقیه فریلنسرهای هم سطح خودتون در یک پروژه مشخصه که با صرف زمان و پرس و جو میتونین بهش برسین.

بودجه مشتری

راه‌های زیادی برای رسیدن به بودجه مشتری وجود داره:

  • سوال مستقیم
  • پرسیدن بودجه پروژه های قبلی مشتری
  • ارائه بازه قیمت شناور
  • مقایسه کار با نمونه های مشابه
  • ارائه پروپوزال تقریبی

و اما …

در نهایت بعد از مشخص کردن یه فاکتور اصلی به نسبت اینکه پروژه و شرایط شما کدوم یکی از حالت‌های زیره میتونین به راحتی بهترین نرخ پیشنهادی خودتون رو ارائه بدین:

هزینه تولید بیشتر از بودجه مشتری

در این شرایط پروژه به لحاظ اقتصادی سود چندانی نداره و حداقل نرخ ارائه شده باید هزینه تولید محاسبه شده برای پروژه باشه.

بودجه مشتری بیشتر از هزینه تولید و نرخ بازار

در این حالت پروژه سود اقتصادی بالایی داره و به راحتی میتونین برآورد نرختون رو نزدیک به بودجه مشتری ارائه بدین.

بودجه مشتری مابین هزینه تولید و نرخ بازار

اکثر پروژه‌ها در این دسته قرار دارن و شما تو این حالت باید تصمیم بگیرین. اگر شرایط پروژه رقابتی بود سعی کنین نرخ‌دهی رو تا حدامکان نزدیک به هزینه تولید در نظر بگیرین تا در رقابت با سایر فریلنسرها، پیشنهادتون حذف نشه. اما اگر رقابتی وجود نداشت قیمت رو نزدیک به بودجه مشتری ارائه بدین تا سود بیشتری داشته باشین.

امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه. خوشحال میشم نظرت رو درباره بحثمون برام کامنت کنی…

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *