ذهن تناقض یاب

blog29
آموزش آموزش‌های توسعه فردی رایگان

ذهن تناقض یاب

معمولا افراد در مهارت های یادگیری ضعیف هستن.

دلیل این موضوع اینه که ما همیشه خواسته یا ناخواسته تمرکزمون روی یافتن تناقضاته تا اصل موضوع.

بذار یه مثال بزنم، دیکته دوران دبستان رو یادت میاد؟ یا برهان خلف دبیرستان، حذف گزینه های نادرست آزمون های تستی و …
انگار از همون اول همه چی دست به دست هم داده تا ذهن ما جوری برنامه ریزی شه که همیشه دنبال غلط ها و تناقض ها باشه.
درصورتی که تو دنیای واقعی و علوم رفتاری به هیچ عنوان این عملکرد جواب نمیده. به عبارت بهتر در زندگی واقعی ” هیچ چیز با یافتن مثال نقض، نقض نمیشه”. چون هر چیزی با متناقض خودش جفته و به نسبت شرایطه که یک موضوع درست یا نادرست شناخته میشه.
بنابراین یکی از مهم ترین نکته ها تو بحث مهارت های یادگیری، اینه که وقتی با موضوعی روبرو میشی به جای پیدا کردن ایراد یا بهونه برای رد کردنش، تمرکزت رو روی این بذاری که چجوری میتونی اون مبحث رو با شرایط خودت تطبیق بدی و ازش استفاده کنی. چیزی که بهش ” یادگیری تطبیقی ” گفته میشه.
چند روز پیش با برادرم که تو یه کافه مشغول به کاره رفتیم خرید. شرایط آزاردهنده ای که تو یکی از مغازه ها پیش اومد این بود که یکی از فروشنده ها با ما هم قدم شد و هر وقت لباسی که توجهمون رو جلب می کرد، قبل از اینکه بیشتر بهش دقت کنیم یا نظر هم رو بپرسیم فروشنده یه سناریوی خیلی طولانی از کیفیت و محبوبیت و فروش بالای اون لباس برامون می گفت!!
نتیجه این شد که ما از اون مغازه بیرون اومدیم و خریدی هم انجام ندادیم. بیا از یه زاویه دیگه به موضوع نگاه کنیم. وقتی از برادرم خواستم برداشتش از رفتار اون فروشنده رو بهم بگه گفت ” من کافه دارم صنعت پوشاک اصلا بحثش متفاوته! “. اما وقتی بیشتر باهم صحبت کردیم به این نتیجه رسیدیم که رفتار اون فروشنده این درس رو به ما داد که تو یه کافه خیلی مهمه که پرسونل برای گرفتن سفارش تو دسترس باشن، اما خیلی مهمه که فاصله لازم رو رعایت کنن و برای جو صمیمی و دوستانه مشتریان مزاحمتی ایجاد نکنن…​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *